קליפר הוא חלק ממערכת הבלמים:
זהו החלק שתופס את הרפידות (בלם) ודוחס אותן על הדיסק (צורת דיסקית מתכתית), מה שגורם לרכב לעצור.
הקליפר מופעל על ידי לחץ הידראולי, כאשר הנהג לוחץ על דוושת הברקס.
קיימים שני סוגים עיקריים:
קליפר צף (Floating Caliper) – נע מצד לצד ודוחף את הרפידות משני הצדדים.
קליפר קבוע (Fixed Caliper) – מחובר קבוע, ובתוכו מספר בוכנות שמפעילות לחץ משני צידיו.
את הקליפר אפשר למצוא כאמור ברכבים ואופנועים אבל גם באופניים אפשר למצוא קליפר.
למה אנשים צובעים את הקליפרים?
חובבי הרכבי ספורט (בעיקר) יצבעו את הקליפר למראה ספורטיבי ואסתטי
הקליפרים יצבעו בד"כ באדום, צהוב, כחול או אפילו בזהב – זה משדר יוקרה, ספורטיביות ובולטות.
הצבעים האלה מזוהים עם רכבים יוקרתיים (למשל Ferrari, Porsche) שמגיעים מהמפעל עם קליפרים צבעוניים.
היום צביעת קליפר הפך להיות סטנדרט במוסכים וסדנאות שיפורים שעושים סטיילינג כללי לרכב.
האם זה משפיע על הביצועים?
לא, הצביעה היא קוסמטית בלבד, היא גם חיצונית ולא משפיעה על הביצועים וכמובן לא מסכנת את הנהיגה או הבלימה, ובתנאי שעושים את העבודה נכון.
הקליפר הוא רק החלק שמפעיל את הלחץ על הרפידה – הצבע לא משנה את התפקוד שלו.
הערה חשובה מאוד – אם תצבע את הקליפר עם צבע לא מתאים לחום – הוא עלול להתקלף, להסריח או להפריע לפיזור חום, ולכן חייבים להשתמש בצבע ייעודי לעמידות בחום גבוה (לפחות 250–500 מעלות צלזיוס).
האם זה חוקי לצבוע את הקליפר? האם הרכב עובר טסט עם קליפרים צבועים?
חוקי לגמרי, כיום יוני 2025, אין תקנה (בישראל) שאוסרת על צביעת קליפרים. זה עובר טסט כל עוד הצביעה לא פוגעת בתפקוד הבלמים ולא נעשה שימוש בצבע מתקלף או מפריע, יתרה מזאת אין צורך לדווח על שינוי כזה למשרד הרישוי, כי זה נחשב שינוי קוסמטי בלבד.
המלצות אם אתם שוקלים לצבוע את הקליפרים ברכב
חייב לומר שהכי מומלץ זה ללכת למקום מקצועי ומסודר ולעשות את זה שם, אבל אם בכל זאת החלטתם שאתם רוצים לנסות לבד, אותם לוקחים על עצמכם את האחריות, לכל הפחות:
וודאו שאתם משתמשים בצבע ייעודי לקליפרים (למשל של מותגים כמו VHT, Foliatec).
קליפרים מתחממים מאוד – לעיתים מעל 300°C בזמן בלימה. לכן, חובה להשתמש בצבע ייעודי לעמידות חום גבוהה, שלא יתקלף או יתפורר. מוצרים איכותיים כמו VHT Caliper Paint או Foliatec Brake Caliper Kit מגיעים גם עם צבע יסוד (פריימר) ולעיתים גם לכה, ומבטיחים עמידות לאורך זמן גם בתנאים קשים.
עבדו בצורה נקייה – פירוק, ניקוי שומנים, ייבוש.
לפני הצביעה, יש לנקות מהקליפר אבק בלמים, שמן או חלודה, אחרת הצבע לא יתפוס ויתקלף תוך זמן קצר. מומלץ לפרק את הגלגל ולהשתמש בנוזל ניקוי בלמים (Brake Cleaner), מברשת פלדה ובד יבש. יש לחכות שהקליפר יהיה יבש לחלוטין לפני תחילת הצביעה.
ודאו שאין צבע על הרפידות, הדיסק או הצינורות – זה מסוכן מאוד ויכול להרוס את התפקוד שלהם!
פגיעה ברכיבי בלימה עלולה לפגוע בבטיחות הנסיעה. אם צבע יגיע לרפידות או לדיסק, הוא יפגע באחיזה ויגרום להחלקה או ירידה דרסטית ביכולת העצירה. גם צינורות הבלמים (צינורות גומי או מתכת שמעבירים נוזל בלמים) חייבים להישאר נקיים כדי למנוע בעיות הידראוליות. לכן מומלץ לכסות את האזורים הרגישים בנייר דבק, שקיות ניילון או מגנים ייעודיים.