למה בגלגלי משאיות רואים "פנצ'ר אכזרי" — גלגל שנאכל לגמרי?

מאמרים אחרונים

למה בגלגלי משאיות רואים "פנצ'ר אכזרי" — גלגל שנאכל לגמרי?

קודם בגלל מבנה וצורת השימוש בגלגלים

    • למשאית יש הרבה יותר גלגלים מרכב פרטי (בד"כ 6, 8, 10, 12 ואפילו יותר).
    • ברכב פרטי, כשרואים ירידת אוויר או שומעים רעש חריג, הנהג מיד עוצר.
    • נהגי משאיות, לעומת זאת, לא תמיד מרגישים שגלגל אחד מבין זוג גלגלים אחוריים איבד אוויר — כי המשאית יכולה להמשיך "לסחוב" על שאר הגלגלים.
    • אם הנהג לא שם לב — הגלגל ממשיך להסתובב כשהוא בלי אוויר → הצמיג מתחמם מאוד → גומי נקרע → נשארים רק שיירי גומי על החישוק → רואים "גלגל נאכל".
    • עכשיו שזה ברור זה מאוד הגיוני

סיבה נוספת עומסים גבוהים מאוד

      • משקל של עשרות טונות לוחץ על כל גלגל.
      • ברכב פרטי גלגל נושא ~400-600 ק"ג; במשאית כל גלגל יכול לשאת כמה טונות.
      • כשהצמיג מתרוקן מאוויר, הלחץ מתפזר לא נכון מתרחשת התפרקות מהירה של הצמיג.
      • עכשיו שזה ברור זה מאוד הגיוני.

גלגלים כפולים באחוריים

        • ברוב המשאיות, מאחור יש זוג גלגלים בכל צד (דאבל).
        • אם גלגל אחד מתפנצ'ר, השני נושא את המשקל במקומו, ולכן אפשר "להמשיך לנסוע" לכאורה — מה שגם גורם לנהגים לא לעצור מיידית.

ולכן לא קורה ברכב פרטי

  • ברכב פרטי כל גלגל קריטי — אם יש פנצ'ר מורגש מייד.
  • אין גלגל כפול, והמשקל הרבה יותר נמוך.
  • גם המבנה של צמיגי רכב פרטי שונה — הם לא בנויים לעבוד "תחת קריסה" כמו זוג גלגלים במשאית.

האם אפשר להמשיך לנסוע עם גלגל כזה?

  • תאורטית כן, לפרק זמן קצר מאוד — בזכות הגלגלים הנוספים.
  • מעשית — מאוד מסוכן!
    •  יש סכנת חימום יתר, עומס על שאר הצמיגים, אובדן שליטה על ההיגוי או על הבלמים.
    • משאיות שמהן אתה רואה צמיגים קרועים בצד הדרך — ברוב המקרים זה כי הצמיג התפרק תוך כדי נסיעה.

איך מחליפים גלגל במשאית עם משקל כבד?

  1. לא פורקים את המטען.
    • המשאית נשארת טעונה.
    • משתמשים ב:
      • ג'ק הידראולי כבד מאוד או כריות הרמה אוויריות.
      • ציוד ייעודי שמיועד להרים את הסרן או את הצד של המשאית.
  2. החלפה ע"י ניידת שירות.
  3. מתי אי אפשר להמשיך?
    • אם ניזוקים שני גלגלים על אותו סרן — לא ניתן להמשיך לנסוע.
    • וכן אם נגרם נזק לחישוק עצמו או לסרן.
  • זה קורה במשאיות כי יש להן הרבה גלגלים והנהג לא תמיד מרגיש את הפנצ'ר בזמן.
  • עומסים גבוהים גורמים לקריסה מהירה של הצמיג, הוא "נאכל".
  • ממשיכים לנסוע זמנית (מסוכן).
  • תיקון מתבצע עם ציוד כבד, בלי לפרוק את המשאית.

ויש שיקולים של נהג משאית – שיקולי בטיחות במקום העצירה

  • לפעמים הנהג יודע שהלך גלגל, אבל:
    • הוא נמצא על כביש מהיר או בשול צר, עצירה כזאת יכולה לסכן אותו ואת הנהגים האחרים.
    • יעדיף לנסוע לאט 2–5 ק"מ עד תחנת עצירה בטוחה או חניון.
    • זה מסביר למה רואים משאית עם צמיג נאכל ממשיכה לנסוע.