קודם בגלל מבנה וצורת השימוש בגלגלים
-
- למשאית יש הרבה יותר גלגלים מרכב פרטי (בד"כ 6, 8, 10, 12 ואפילו יותר).
- ברכב פרטי, כשרואים ירידת אוויר או שומעים רעש חריג, הנהג מיד עוצר.
- נהגי משאיות, לעומת זאת, לא תמיד מרגישים שגלגל אחד מבין זוג גלגלים אחוריים איבד אוויר — כי המשאית יכולה להמשיך "לסחוב" על שאר הגלגלים.
- אם הנהג לא שם לב — הגלגל ממשיך להסתובב כשהוא בלי אוויר → הצמיג מתחמם מאוד → גומי נקרע → נשארים רק שיירי גומי על החישוק → רואים "גלגל נאכל".
- עכשיו שזה ברור זה מאוד הגיוני
סיבה נוספת עומסים גבוהים מאוד
-
-
- משקל של עשרות טונות לוחץ על כל גלגל.
- ברכב פרטי גלגל נושא ~400-600 ק"ג; במשאית כל גלגל יכול לשאת כמה טונות.
- כשהצמיג מתרוקן מאוויר, הלחץ מתפזר לא נכון מתרחשת התפרקות מהירה של הצמיג.
- עכשיו שזה ברור זה מאוד הגיוני.
-
גלגלים כפולים באחוריים
-
-
-
- ברוב המשאיות, מאחור יש זוג גלגלים בכל צד (דאבל).
- אם גלגל אחד מתפנצ'ר, השני נושא את המשקל במקומו, ולכן אפשר "להמשיך לנסוע" לכאורה — מה שגם גורם לנהגים לא לעצור מיידית.
-
-
ולכן לא קורה ברכב פרטי
- ברכב פרטי כל גלגל קריטי — אם יש פנצ'ר מורגש מייד.
- אין גלגל כפול, והמשקל הרבה יותר נמוך.
- גם המבנה של צמיגי רכב פרטי שונה — הם לא בנויים לעבוד "תחת קריסה" כמו זוג גלגלים במשאית.
האם אפשר להמשיך לנסוע עם גלגל כזה?
- תאורטית כן, לפרק זמן קצר מאוד — בזכות הגלגלים הנוספים.
- מעשית — מאוד מסוכן!
- יש סכנת חימום יתר, עומס על שאר הצמיגים, אובדן שליטה על ההיגוי או על הבלמים.
- משאיות שמהן אתה רואה צמיגים קרועים בצד הדרך — ברוב המקרים זה כי הצמיג התפרק תוך כדי נסיעה.
איך מחליפים גלגל במשאית עם משקל כבד?
- לא פורקים את המטען.
- המשאית נשארת טעונה.
- משתמשים ב:
- ג'ק הידראולי כבד מאוד או כריות הרמה אוויריות.
- ציוד ייעודי שמיועד להרים את הסרן או את הצד של המשאית.
- החלפה ע"י ניידת שירות.
- מגיעה "פנצ'רייה ניידת למשאיות" — עם מדחסים, ג'קים, מפתח אימפקט כבד.
- לא חייבים להוריד את כל המשקל מהמשאית.
- מתי אי אפשר להמשיך?
- אם ניזוקים שני גלגלים על אותו סרן — לא ניתן להמשיך לנסוע.
- וכן אם נגרם נזק לחישוק עצמו או לסרן.
- זה קורה במשאיות כי יש להן הרבה גלגלים והנהג לא תמיד מרגיש את הפנצ'ר בזמן.
- עומסים גבוהים גורמים לקריסה מהירה של הצמיג, הוא "נאכל".
- ממשיכים לנסוע זמנית (מסוכן).
- תיקון מתבצע עם ציוד כבד, בלי לפרוק את המשאית.
ויש שיקולים של נהג משאית – שיקולי בטיחות במקום העצירה
- לפעמים הנהג יודע שהלך גלגל, אבל:
- הוא נמצא על כביש מהיר או בשול צר, עצירה כזאת יכולה לסכן אותו ואת הנהגים האחרים.
- יעדיף לנסוע לאט 2–5 ק"מ עד תחנת עצירה בטוחה או חניון.
- זה מסביר למה רואים משאית עם צמיג נאכל ממשיכה לנסוע.